Digital Services Act
lagen om digitala tjänster
Definitioner
" DSA " avser Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2022/2065 av den 19 oktober 2022 om den inre marknaden för digitala tjänster och om ändring av direktiv 2000/31/EG (även känd som lagen om digitala tjänster).
" Olagligt innehåll " avser, i samband med korttidsuthyrning av semesterbostäder, innehåll som hänför sig till en korttidsuthyrning där själva uthyrningen strider mot tillämplig lag.
" Mottagare av tjänsten " definieras enligt DSA som "alla fysiska eller juridiska personer som använder en mellanhandstjänst, särskilt i syfte att söka information eller göra den tillgänglig". Detta inkluderar användare för vilka information visas av Awaze-tjänsten, även om användaren inte gör en transaktion.
" Awaze, vi, oss, vår " är Awaze A/S eller, om du är mottagare av service från ett Fincallorca fritidshus (vilket kommer att markeras på annonsen), Fincallorca GmbH.
- EU:s månatliga aktiva mottagare av tjänsten
I enlighet med Awazes skyldigheter enligt artikel 24(1) i GDPR, 2, i DSA uppskattar vi att det genomsnittliga månatliga aktiva antalet tjänstemottagare för Awaze-tjänsten i Europeiska unionen från 17 augusti 2023 till 17 februari 2024 är 6 868 744. Denna siffra är en uppskattning baserad på den information som är tillgänglig för Awaze och vägledningen i DSA. Observera att denna uppskattning har upprättats enbart i syfte att uppfylla kraven i artikel 24.1. 2, i DSA, och kan skilja sig från användarinformation som rapporterats i andra sammanhang, och att den inte bör användas för andra ändamål.
Awaze kommer att fortsätta att övervaka sina tjänster i EU och kommer regelbundet att publicera uppdaterad information i enlighet med kraven i DSA.
- Årlig transparensrapport
Awaze kommer att publicera sin första årliga transparensrapport i slutet av den första rapporteringscykeln efter att DSA har trätt i kraft den 17 februari 2024.
- Information om innehållsmoderering
Mottagare av Tjänsten som tillhandahåller innehåll som ingår på våra webbplatser (t.ex. angående semesterbostäder) informeras om sitt ansvar och skyldighet att tillhandahålla korrekt information och påminns årligen om att uppdatera den information som tillhandahålls vid behov (även om de kan uppdatera mer regelbundet vid behov).
Efter sin vistelse ges fritidshusgäster möjlighet att recensera semesterhus de har bott i och sådana recensioner publiceras på vår hemsida. Dessa recensioner hanteras av en tredjepartsleverantör ( Feefo ). Feefo har riktlinjer som granskare måste följa, särskilt när det gäller användningen av personlig information eller olämpligt språk. Underlåtenhet att följa sådana riktlinjer kan leda till att recensioner tas bort.
Om något inlämnat innehåll uppmärksammas på att det kan vara olagligt innehåll, kommer det att skickas till innehållsmoderatorer på den relevanta avdelningen, där det kommer att granskas och verifieras av människor. Om innehåll som vi har publicerat på vår webbplats och som har tillhandahållits oss av en mottagare av tjänsten rimligen bedöms av oss vara olagligt innehåll, enligt definitionen av DSA och baserat på tillgänglig vägledning och vår interna policy, kommer den relevanta mottagaren av tjänsten att meddelas och det olagliga innehållet tas bort i enlighet med vår interna procedur (se mer information nedan).
- Rekommendationssystem
Vi använder ett rekommendationssystem för att rangordna de semesterbostäder vi har på våra webbplatser. Rankingen görs med hjälp av ett poängsystem, där semesterfirare kommer att tilldelas en högre poäng (och därmed en högre ranking), beroende på ett antal kriterier. Exempel på kriterier är hur nära semesterbostaden stämmer överens med tjänstemottagarens sökkriterier, antal stjärnor, antal bilder som ingår i semesterbostadsbeskrivningen, etc. De kriterier som har störst inflytande på den ordning som föreslås för mottagaren av tjänsten är platsen för boendet (och hur nära det är mottagaren av tjänstens sökta område) och datum för tillgänglighet för boendet (och hur nära detta stämmer överens med mottagaren av tjänstens sökta datum). Dessa tillmäts största vikt för att säkerställa att mottagaren av Tjänsten är nöjd med sökresultaten. En daglig " shuffle " utförs , där liknande betyg för semesterbostäder ändrar ordning.
Mottagare av Tjänsten kan ändra eller påverka huvudparametrarna i rekommendationssystemet genom att definiera sin sökning i början (de kan ange sin plats, resdatum, antal gäster och antal husdjur). Det är då möjligt att använda ytterligare filter för att visa fritidshus utifrån ytterligare parametrar, såsom vilka bekvämligheter som finns i fritidshuset eller avståndet från fritidshuset till bekvämligheter. Mottagare av tjänsten kan också sortera ordningen på de listade semesterbostäderna baserat på kvalitetsbetyg, lägsta pris, högsta pris, högsta antal personer, lägsta antal personer och närmast vatten. Slutligen kan mottagare av tjänsten använda "kartvy", som kommer att avslöja olika alternativ när mottagaren av tjänsten flyttar runt på kartan. All denna funktionalitet är direkt och lättillgänglig från den specifika del av webbplatsen där informationen prioriteras.
- Kontaktpunkt för DSA-relaterade förfrågningar
i) Myndigheter (det vill säga myndigheter i medlemsstaterna, Europeiska kommissionen och European Digital Services Board) kan skicka e-post till: DSA_Authorities@awaze.com
ii) Mottagare av tjänsten (se definition ovan) kan skicka e-post till: DSA_RecipientsofService@awaze.com
Kontaktinformationen som anges ovan kan endast användas för DSA-relaterade förfrågningar. Övriga förfrågningar kommer inte att besvaras och vi hänvisar dig till denna kontaktsida [länk]. Vi kommer att sträva efter att svara på all kommunikation som tas emot via dessa kanaler inom 28 dagar efter mottagandet. Du kan kommunicera på engelska och danska när du använder den här e-postadressen. Förfrågningar som skickas in på andra språk kan besvaras med hjälp av översättningsverktyg.
- Meddelande om olagligt innehåll
Om du vill rapportera olagligt innehåll kan du skicka ett meddelande till oss med det här formuläret .
Vi kommer omedelbart att bekräfta mottagandet av alla rapporter om olagligt innehåll och agera inom en rimlig tidsperiod för att avgöra om rapporten är korrekt.
Meddelanden från betrodda flaggare (en status som kommer att beviljas av samordnaren för digitala tjänster i den medlemsstat där sökanden är etablerad) kommer att prioriteras och behandlas utan onödigt dröjsmål.
Vi kommer att sträva efter att ge ett fullständigt svar inom 28 dagar efter mottagandet, om möjligt. När vi meddelar dig vårt beslut kommer vi även att informera om möjligheterna att överklaga beslutet.
Om du ofta skickar meddelanden och klagomål som är uppenbart ogrundade kommer vi att utfärda en varning. Om varningen ignoreras kommer vi att avbryta behandlingen av recensioner och klagomål från dig under en rimlig tidsperiod.
- Borttagning av olagligt innehåll
Om information som vi har publicerat på vår webbplats och som har tillhandahållits oss av en mottagare av tjänsten visar sig vara olagligt innehåll enligt definitionen av DSA, kommer vi att förse den relevanta mottagaren av tjänsten med en anledning till vårt beslut och inkludera information om:
(a) eventuella begränsningar för synligheten av specifik information, inklusive borttagning av innehåll, inaktivering av åtkomst till innehåll eller nedgradering av innehåll;
(b) avstängning, uppsägning eller andra restriktioner för monetära betalningar;
(c) avstängning eller uppsägning av tjänsten helt eller delvis;
(d) avstängning eller uppsägning av tjänstemottagarens åtkomst till sin inloggning.
Vi kommer att avbryta eller säga upp avtal som vi har ingått med alla mottagare av tjänsten som ofta tillhandahåller uppenbart olagligt innehåll.
- Klagomål
Klagomål angående vår hantering av meddelanden angående olagligt innehåll och eventuella beslut som fattas som svar på meddelanden ska skickas till oss på DSA_RecipientsofService@awaze.com.
Klagomål måste lämnas in inom sex månader efter mottagandet av vårt beslut.
Det tas ingen avgift ut för detta reklamationssystem. Vi kommer att granska klagomål och svara inom två månader efter mottagandet.
Mottagare av Tjänsten som har fått beslut angående olagligt innehåll har rätt att använda ett tvistlösningsorgan utanför domstol som är certifierat av en samordnare för digitala tjänster för att lösa tvister angående dessa beslut och klagomål som inte har lösts genom vårt interna system för klagomålshantering.
- Transparensrapport
I enlighet med DSA har vi publicerat en transparensrapport som beskriver våra insatser för moderering av innehåll. Den här rapporten beskriver omfattningen och arten av innehållsborttagningar samt förfrågningar från användare och offentliga myndigheter under rapporteringsperioden. Ladda ner rapporten här .